Er værket vigtigere end mennesket bag værket?

Arrangør
Moderator
Panel

Debatten dykker ned i spændingsfeltet mellem etableret kunst og outsiderkunst. Kunstverdenen er præget af skel og dogmer. Hvad betyder mennesket bag for vores opfattelse af værket? Outsiderkunsten problematiserer nogle af de etablerede rammer. Har den kreative hjerne en snert af autisme?

Når det kreative fletter tingene sammen, finder man en form. Og det er vel værket som har den højeste værdi - ikke personen bag værket?
Uanset om du som kunstner er outsider, autodidakt, eller akademiuddannet, er din opgave at skabe værker, der sætter spor. Det er værket, der er hovedpersonen. Hvordan når værker ud til publikum? Hvem kan hjælpe og hvem får hjælp?

De to paneldeltagere har begge erfaringer med outsiderkunst eller “art brut”:
Pia Græsbøll Ottesen har undervist på kunstskolen Bifrost og værkstedet Broen. Siden 2019 er hun ansat på akademiet v. Museum Gaia Outsider Art. Hun ser ikke en forskel på “et kunstværk” og “et værk fra en outsider”. Det franske begreb, Art Brut (Dubuffet), betegner porten ind til kunstens rene og ubesmittede kilder. Outsiderkunst står for et råt, spontant og uskolet udtryk.
Mia Lejsted er direktør for Museum Ovartaci og uddannet cand.mag i kunsthistorie og Informationsvidenskab. Hun er medforfatter på bogudgivelser og artikler om Ovartaci; eksempelvis The Lancet og Cambridge University Press; “The art of Ovartaci: Outside or Inside”
Hvis Ovartacis kunst er uden tanke på publikum, hvad betyder institutionen så i den sammenhæng?